In need of some polish

The razzle dazzle of life

inspire me, sil vouz plait! februari 10, 2010

Filed under: Uncategorized — Jennifer @ 9:44 f m

Sitter och laddar för att springa in i duschen innan jag ska iväg och simma. Brrrrr så kallt. Hade behövt ta ett tag med snabeldraken också men vet inte om jag pallar innan.

Hade föreläsning igår och jag vet inte ni, allt av vikt skulle kunna sammanfattas på två a4 sidor max från de där 6 timmarna på röven eftersom det mesta är ren repetition från de andra vetenskapsteori/metodik kurserna vi har gått. Men, jag fann nog den rätta balansen igår, eller rättare sagt rätt övertrötthet för att hänga med i lektorns tankegångar och snår.  Det är tydligen det som krävs, sömnlöshet, för att jag ska vara på samma våglängd och förstå vad det faktiskt är han vill ha sagt. Övertröttheten bidrar även till att det mesta kan ses som roande så de där timmarna igår blev lite till en komedi för mig. Måste ha känt mig ovanligt inspirerad igår för jag slog up Real World Research när jag kom hem, med viss bävan bör tilläggas men ändå. Läste ett kapitel innan jag kände hur pulsen började stiga i ren panik. Jag har inga problem med det engelska språket och läser det mesta skönlitterära på engelska så det här är inte så farligt MEN, jag kände genast prestationskraven braka ner över mig. Hur i helsefyr ska jag mata in all denna data i hjärnan innan 1 april?

euww…duschen var det. adieu.

 

2 Responses to “inspire me, sil vouz plait!”

  1. Sofia Says:

    Godmorgon min kära!
    Jag har tänkt på Astrid Lindgren och vaknade med en mer i huet:
    – RASMUS på luffen! (den är väl för fin?)

    och var tvungen att kolla vidare nu. Allrakäraste syster är ju en jättejättefin berättelse, har du sett den? Och Kajsa Kavat! Sen är det den där detektiven Blomkvist (men har aldrig sett).

    Det är lustigt för om man ser på Astrid Lindgren på wikipedia så finns en kategori där, med namnet ”figurer”. Och kan du gissa vem som står med, av alla hennes figurer? Tillsammans med andra stjärnor som Pippi, Barnen i Bullerbyn, Lotta, Madicken och Ronja står TJORVEN! Inte ”Saltkråkan-barnen”. Nej, nej, det är tjorven som är stjärnan där. Vedervärdigt. Och på Saltkråkan-sidan står följande om det …speciella barnet: ”Hon är en aning lillgammal”.

    Och sen kortfilmerna. Där är en till, jättesorglig. Gull-Pian. Godnatt herr luffare. Och Inga rövare finns i skogen, som jag sagt innan. Här är halsbandet! Dregel. http://www.astridlindgren.se/sites/default/files/imagecache/film/ke_ottosson221.jpg och låtsashalsbandet som rövaren Fiolito tror är det riktiga. http://www.astridlindgren.se/sites/default/files/imagecache/film/ke_ottosson218_0.jpg och pärlorna är egentligen i regnbågens alla färger. Kan du tänka dig så vackert!

    Men du. Jag känner att jag kan fortsätta i evigheter. Detta skulle bara bli ”kort och koncist” var tanken. Det är ju morgon och allt. Morgonkaffe. Jag har en idé! Vi kan ha en Astrid Lindgren-dag och makron-dag! Under väntetiden för de små söta hamburgarna kan vi klämma ett avsnitt Lame-Karl eller något 🙂 http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A5nting_levande_%C3%A5t_Lame-Kal Hade inte det varit fint?

    NU: morgonsurf och morgonkaffe. Hoppas din dag blir fin nu! Kram!

  2. Sofia Says:

    ps. jag hittade något roligt om karlsson. intressant och underhållande läsning. rekommenderas. plus fotot på karlsson som vuxen!!!

    http://risros.blogspot.com/2008/07/figur-karlsson-p-taket.html

    där står följande: ” Många pekar på att Karlsson var en Lillebrors ”Mållgan”, ett rop på uppmärksamhet och kärlek. Men vafan, filmen slutar ju med att familjen får träffa Karlsson? Eller hände inte det på riktigt? Om inte så var han ju ett riktigt litet psykfall, stackars lille lillebror, och filmen får en mycket tragisk underton.”


Kommentera

