In need of some polish

The razzle dazzle of life

Luvli januari 10, 2010

Filed under: Uncategorized — Jennifer @ 9:28 e m
Tags: , ,

Jag gjorde choklad macarons till mitt födelsedagskalas och jag tänkte tipsa om receptet eftersom det blev fantastiskt gott!!! Nybörjar-tur kanske men dom blev perfekta. Tänk på att ha tålamod bara och inte hasta igenom det. Receptet hittade jag på What’s eating Solli? bloggen. Prova ni också!

Till ca 25 st små macaroons

4 dl florsocker
125 g skållad mald sötmandel
4 äggvitor
½ dl socker
3 msk kakaopulver

fyllning:
1 dl grädde
50 g osaltat smör
100 g mörk blockchoklad

1.sätt ugnen på 150 grader
2.vispa äggvitorna med en elvisp tills den blir vit och tillsätt därefter sockret, fortsätt vispa till en fast smet (tar några minuter)
3.blanda florsockret med de malda mandlarna och kakao pulvret i en separat bunke
4.häll i den torra ingrediensbladningen i marängssmeten och rör om med en slev
5.spritsa (jag använde mig utav en vanlig fryspåse som jag klippte av i ena hörnet) små eller stora klickar på en plåt och låt dom vila i ca 15 minuter så att de inte spricker (som mina gjorde) i ugnen
6.Sätt sedan in plåten i nedre delen av ugnen och låt marängerna bakas i ca 12 minuter
7. plocka varsamt upp marängklickarna från bakplåtspappret och lägg dom på ett underlag som inte är varmt

Fyllningen:
1.koka upp grädden
2.bryt blockchokladen i bitar och häll ner bitarna i grädden och rör om
3.när chokladen smält rör du ner smöret, tar bort kastrullen från plattan och låter fyllningen svalna i rumstemperatur i ca 3-4 timmar

När allt är klart så tar man två marängklickar och spritsar fyllningen i mitten och sätter ihop dom som en hamburgare.

 

2 Responses to “Luvli”

  1. Therese Says:

    Myyyycket goda! (:

    Här är min nya bloggish btw!

  2. Sofia Says:

    vet du vad jag pysslar med nu? mitt ANDRA makron-försök!
    jag är ännu mer impad nu, över att du fick dina så bra. jag försökte igår och det gick rent och helvete och jag var arg (som alltid i köket). malde inte mandeln fint och fick alltså stora KLUMPAR istället. typ som salami-korv i storleken (finns det ingen bättre liknelse?). och de kapsejsade och blev skrynkliga rynkiga sorgliga trasiga bitar, de där maränggrejerna. MEN. nu försöker jag igen. vid gott mod, än så länge. hittills har jag använt hammare och kavel (för att få sönder mandeln) och sågat med en kniv (tillhörande blodvite där också förstås.) för att få spritsmunstycket bra (ja, köpte en sprits, jag gick in för detta). sofistikerat à la france? 🙂 NU ska de små liven in i ugnen. sen får vi se! håll tummarna för mig! du är min stora idol och mentor vad gäller makroner, som sagt. jag är impad. HUR? hur?
    🙂


Kommentera

