In need of some polish

The razzle dazzle of life

idag är jag inte nöjd juli 25, 2009

Filed under: Uncategorized — Jennifer @ 11:33 e m

Karin har åkt hem och jag och Keila ligger i sängen, hon snarkar högljutt och jag har vänt min tristess mot datorn i väntan på Therese’s bror ska komma och avlösa mig.

Såg Boy A, den var bra, långsam men rörande. Jag blir bara så jävla upprörd när jag ser sådana filmer och påminns om hur elaka människor är mot varandra, hur dömande vi är. Något som jag ibland råkar i diskussion om, förutom invandrarpolitik och böghat som jag starkt tar avstånd från, är hurvida människor förtjänar en andra chans, hur jag kan se människor som inte gjort de bästa valen i livet och gjort illa sin omgivning som just människor. Det gör mig arg, lika lite som dom förstår mig så förstår jag dom. Jag älskar inte pedofiler, hustrumisshandlare, våldtäktsmän, djurplågare mfl men jag ser heller ingen mening med att gasa ihjäl dom eller jaga dom hela livet efter att de suttit av sitt straff och jobbar för en förändring. Jag ser ingen mening med dödsstraff, jag tror på behandling och människans förmåga till förändring. Alla vill inte, alla försöker inte och jag är övertygad om att de finns de som är så trasiga att det inte finns någon utväg men! och här kommer mitt men! jag tror på att ge människan en chans innan jag dömer den och jag vet inte hur jag skulle kunna hjälpa dom om jag inte själv trodde att de var ”riktiga” människor och såg förbi deras handlingar för att ge dom en chans att visa vilka de är. Man undrar hur jag vågar jobba där inne på den låsta rättspsyk avdelningen, ”dom är väl ändå inlåsta?” ”pratar dom med dig?” ”är du inte rädd?” är ofta frågor jag får när jag nämner det och jag kan ärligt säga att jag kan räkna de gånger jag varit orolig på min ena hands fingrar. Jag har bara haft ett reellt hot mot min person en gång men det hade inte hjälpt någon att få panik och bli rädd. Jag tycker att det är en smula obekvämt ibland när mitt utseende blir kommenterat men inte mer än ute på krogen. Jag blir arg på dom också, liksom jag kan bli arg på dig när du beter dig olämpligt och vissa dagar orkar man bara inte. Men liksom så mycket annat så är det lätt att säga, hade någon gett sig på min familj så hade jag också velat ha hämnd och straff och tyckt att det var rätt men jag vill bara att en del hade förstått att det kan finnas en annan sida också. Deras bakgrund är ingen ursäkt men kanske ett sätt att förstå hur vi kunnat hamna där vi är.

Många är arga på invandrartonåringarna i stan, så även jag, framför allt är jag arg på den vanmakt som folk ställs inför när de inte vågar anmäla brott som begåtts mot dem eftersom de är rädda för vilka konsekvenser det får för dom och deras familjer. Vad i helvete är det för laglöshet som pågår?! Ska vi inte våga anmäla brott bara för att det är människor av en viss etnicitet eller grupp som slår ner oss? Det gör mig arg att människor inte kan känna sig säkra. Hade det varit deras granne Göran Svensson som helsvensk och utan association med diverse kriminella kretsar så hade de inte tvekat en sekund men nu vågar man inte. Ska en hel grupp människor stå över lagen? Det som stör mig mest med det hela är att det möjliggör deras fortsatta beteende, vetskapen om att folk är rädda gör att de inte behöver bekymra sig över konsekvenserna av deras handlande. De förstör för andra invandrare som inte har något intresse av att förstöra men som folk genast dömmer för att de kommer utifrån och därmed grupperas med den rädsla och osäkerhet som folk känner. Jag är arg för att jag känner mig orolig när jag går själv sent på kvällen bak stationen och där är grupper med unga killar, för att jag varje gång ska be en tyst bön att de inte finner mig så provocerande eller är så uttråkade att de ska ge sig på mig i brist på annat att göra.

(kl.00.21) hemma nu, kattpäls i hela ansiktet. Mercy har visat sin kärlek…in my face, Ralf valde den serverade tonfisken framför mig. Härligt. Även det här inlägget blev ju jävligt muntert, vet inte vad det är med mig idag, sömnbrist kanske? ska vi skylla på det?

 

2 Responses to “idag är jag inte nöjd”

  1. Sara Says:

    Ja skriv en egen ordbok haha, men du har en förståelig skånska till skillnad från Annelie!! Där kunde jag behöva en tolk vissa gånger 😉

  2. Sara Says:

    Göra ve oss……va fan liksom…


Kommentera

