In need of some polish

The razzle dazzle of life

Filmtipset juli 17, 2009

itaketlyserstjärnorna

”Jenna har just börjat sjuan och det enda hon borde behöva oroa sig för är att brösten aldrig växer,den alldeles för blonda klasskompisen Ullis-Knullis som hon hatar och hur hon skall få Sakke snygg snygg snygg att lägga märke till hanne.Men Gud har inte sköt sitt jobb.Hemma hos Jenna finns en rullator,en doseringslåda,en duschstol,peruker och anpassade möbler och skåp.Där lever nämligen en cancersjuk mamma.I taket i Jennas rum sitter stjärnor som lyser i mörkret.
Under en av dem har hon gömt en dikt.Om du dör mamma,då tar jag livet av mig.”

Jag kommer ihåg att jag läste Johanna Thydells bok när den kom ut, jag var 20 år, min moster hade leukemi och jag grät mig igenom hela boken. Jag är så glad att den har gjorts som film så att kanske fler ser den och kanske till och med kan tänka sig att läsa boken, för boken är så mycket bättre även om filmen är klart bra. Jag dras tillbaka till när jag själv var 14 år gammal, när allt gjorde så ont och inget skulle visas utanpå, hur viktigt det var att hitta sin plats… det här blev en bölfest när jag och karin såg den för några dagar sedan, det var ganska lugnt till slutet av filmen då fördämningarna brast och vi satt och hulkade i kapp med snoret rinnande i princip!haha

Duchess-Kiera-Knightley_l

The Dutchess såg vi igår. Jag avskyr Kiera Knightly, jag verkligen hatar hennes förbannade underbett och dumma röst och ändå finner jag mig se på filmer med henne i, gång på gång och hon gör ju (tyvärr) ofta en bra insats, inte minst i Försoning/Redemption. Men The Dutchess…den var inte dålig och den var inte fantastisk men den var bra, inte särskilt lycklig, ”sann” och där var så klart vackra miljöer och kläder. Ralph Fiennes spelar hennes make och den förbannade träkuken…jag satt och var vansinnig större delen av tiden på den orättvisa som rådde under den här tiden. Men gillar ni den här typen av filmer, historiska draman så se den för all del.

NickandNorahsInfinite

Nick and Norah’s Infinite Playlist…jag hade inte så höga förväntningar på denna lilla ”indie” film men gosh, jag älskade den. Jag älskar dom där aviga människorna, att allt utspelar sig under en natt och ja…hela kulturen runt det hela tror jag.

Men Norah’s bästa kompis Caroline stjäl showen lite för mig, hon är fruktansvärt underhållande.

 

Kommentera

