In need of some polish

The razzle dazzle of life

Veckans ord november 11, 2008

Filed under: Uncategorized — Jennifer @ 3:20 e m

När jag tittade in på Wiktionary’s sida (wiki-familjen börjar bli stor) så hittade jag deras veckans ord och jag gillade det. Här får ni det också:

En eufemism är en förskönande omskrivning, som kan användas när brukaren vill få en sak sagd, men tycker att de vanliga orden är för vulgära eller okänsliga (för ”rakt-på-sak”), eller, ibland, för negativt klingande. Några vanliga exempel är gå bort i stället för , göra sina behov i stället för urinera eller göra sig av med avföring och eskortflicka i stället för prostituerad kvinna. Det senare exemplet visar också att eufemismer kan användas i politiskt förskönande syfte.

Jag är nog bra på eufemismer med andra ord. Det är lite av en hobby skulle jag nog vilja säga, synonymer och eufemismer berikar språket och är roligt att leka med. Gör ni det också…sväva ut i ordlekar idag!

 

One Response to “Veckans ord”

  1. Sofia Says:

    fasen vad skumt, jag kollade EXAKT samma ord på wikipedia igår. exakt detta. Det är onekligen intressant, både eufemismer och sammanträffandet…

    och du, imorgon ses vi! jag kommer direkt efter skolan, det är väl okej? slutar typ 11 så tar första bästa tåget som går till häzzle, skickar ett sms när jag är på väg 🙂


Kommentera

