In need of some polish

The razzle dazzle of life

Premiärinlägget november 1, 2008

Filed under: Uncategorized — Jennifer @ 12:44 f m

Lördag kväll och jag ligger hemma i soffan, strax innan ett och med ögon som känns som om någon huttat in en näve grus i dom. Life is grand. Eftersom detta är premiärinlägget så kanske vi inte ska ge en sådan tragisk syn på min person, det hade kanske varit käckare om jag hade skrivit att jag var på väg till en fantastisk dekadent tillställning med halloween tema där jag skulle vara utklädd till dita von teese men sorry, no can do folks. Det här kommer vara min semi-privata sfär och då kan vi lika gärna vika ut oss direkt med sanningar. Mina vänner är ute ikväll och luftar sina klänningar men jag orkade inte följa med. Skrev tenta i juridik igår och min hjärna är fortfarande mos. Min kväll har spenderats i soffan med mina katter tittandes på dåliga filmer på tvn, lagom ansträngade för moshjärnan. Byxsprängaren har skickat meddelanden hela veckan med önskan om att ses men jag har slingrat mig, mina tankar är hos någon annan och jag tycker det är orättvist mot honom, jag vet inte, det är komplicerat allt det där. Jag vet inte vad jag vill egentligen.

Sprang ner till statoil innan precis innan stängningsdags för att inhandla två magasin och röyk. Har fortfarande inte öppnat någon av tidningarna men däremot röyken har åkt fram och två stycken har snirkelsnorklat sig ner i mina lungor och ut i den krispiga vinternatten utanför redan. Jag älskar rökmönster, det är snirkligt och snirkligt gillar vi.

Åh söndag imorgon, jag gillar söndagar. På riktigt alltså. Det är en speciell dag och olik alla andra. På söndagar behöver jag inga ursäkter för att ligga inne en hel dag med en bok, dricka kaffe eller te och så har vi den där magiska söndagstidningen. Sydsvenskan. Tjock och frodig på söndagarna med alla sina bilagor. Jag älskar att ägna den min uppmärksamhet, dess otympliga format och tidvis ointressanta innehåll. Några som kan göra riktiga söndagstidningar är dom där engelsmännen. Söndagarna i London var fina, oftast hade jag varit ute på ölsliriga dansgolv natten före och vaknade vid lunch, huset var så gott som tomt vid den tiden, jag kilade ner till köket där smulor efter allas frukost fortfarande låg på köksbänken och efter att ha fixat min söndagsfrukost (färskpressad apelsinjuice, rostad bagel, jordgubbar, timeout choklad) så väntade två söndagstidningar på mig i pianorummet. Långt efter att frukosten var avklarad och jag återvänt till min koja varade tidningarna. Min favorit var modebilagan, en egen modetidning i sig, glättig och bra och i stark kontrast med samhällsproblemen och de tunga finansbitarna. Det var fina tider det, sydsvenskan borde ta inspiration av Evening Standard och de andra giganterna i gamet. Det är ett klart underskattat nöje. Min favorittidning till vardags är Metro, denna tidningarnas motsvarighet till tv3’s tidigare nyheter, kort och gott och precis så mycket läsning att det avklaras lätt och ledigt på de 20 min som jag spenderar på tåget. Nu blev det här en lång utläggning om min kärlek till tjocka och smala tidningar men imorgon är det iallafall söndag och då ska jag inte göra mycket mer än att padda mig, se på veckans repriser, läsa min tidning och kanske njuta av söndagsstek om jag gör en avstickare till mamma.

Godnatt på er. Jag hoppas vi ska trivas ihop. Lyssna nu på Ladyhawke, hon är excellent.

 

Kommentera

